Na een flinke oversteek van 6 dagen zijn we weer in Spanje, Galicië aangeland.

Bij sommige stranden van de Ria’s waan je je in de Carieb

De overtocht ging prima; een mooie halve wind, één dag geen wind en één dag echt harde halve wind. In de Ria de Vigo liggen we voor anker bij Bayona. Voor de tweede maal hebben we een ‘rondje Atlantic’ voltooid. Twee maal zijn we vanuit Bayona naar het zuiden afgezakt en de Atlantic overgestoken en weer via de Azoren teruggekeerd. Net als Columbus, die ook hier weer aan land kwam na z’n ontdekkingstochten naar de West. Er ligt een replica van zijn schip de ‘Pinta’ in de haven.

Nieuwe kapitein van de Enjoyster: Joke

Blij dat we weer vaste grond onder de voeten hebben, en de luxe van Europa om de hoek. Waren op de Azoren de supermarkten al aardig gesorteerd, nu is het helemaal een feest. Op de versafdeling lopen we likkebaardend rond bij de aanblik van alle verse zomervruchten en groentes.

Overal in Galicië staan dit soort kleine voorraadschuurtjes om de mais en andere oogst te bewaren

Het is weer even wennen; op de meest uiteenlopende tijdstippen zien we rookwolkjes de lucht in gaan, en even later de knallen. Op onze vraag waarom er geknald wordt, krijgen we geen duidelijk antwoord. Een paar mensen zeggen dat dit geknal voor een heilige is, maar af en toe denken we dat ze naar elkaar seinen van de ene kant van de Ria naar de overkant. Het knallen gebeurt vooral overdag en in het weekend, en het lijkt een nationale sport. Soms is er ’s avonds een prachtig vuurwerk, en dat is van verre te zien in de Ria, vooral met rustig weer.

Bij Combarro valt een groot strand droog bij eb- 3,5m tijverschil

Na de Ria de Vigo zeilen we met onze gast Joke naar de volgende Ria- de Pontevedra. Het anker valt voor Combarro en we bezoeken het historische stadje. Een soort Spaans Volendam, vol schattige oude huisjes, winkeltjes en barretjes. Het is erg gezellig en druk. Bij vertrek was er nog wel een moeilijkheidje; achterin een Ria hoopt zich veel slib en wier op, en de hele ankerketting was groen van het wier en met een enorm pak modder op het anker. Maar na lang spuiten en sjorren ging alles weer schoon de ankerkluis in.

Verder naar de Ria de Muros. Muros is ook een heel mooi oud stadje vol monumentale natuurstenen huizen. De wind trekt aan uit het noorden naar 20-30 knopen, dus zoeken we een ‘oppertje’ verderop in de Ria. Heerlijk rustig geankerd liggen we nu bij Esteiro tussen de ‘viveiros’ (drijvende hangcultuur mosseleilanden), en nemen af en toe een duik tussen de dolfijnen die hier ook komen vissen.

Bij laagwater zijn er veel schelpjes ‘harkers’ bezig

Morgen gaan we weer door naar Finisterre. De oude Romeinen dachten dat de wereld hier ophield- fin de terra- dus we hopen dat we daar toch weer voet aan land kunnen zetten…

3 reacties op “Spaanse Ria’s

1. Ziet er allemaal leuk en avontuurlijk uit hoor. Nog veel plezier aan boord en in de leuke haventjes.
    Groetjes Wim Duijvesteijn

2. Heerlijk genieten. De Etoile is deze zomer ook weer veel op zee. Met een goede actieve stuurvrouw. Het gaat dus goed in Middelburg,
    Veel groeten

3. het blijft leuk om jullie te volgen!! Heerlijk om over de Ria’s te lezen waar wij ook zo van onder de indruk waren en van hebben genoten! Sailorslife is a good life!!
    warme groeten, hans en elise